Home » Blogs » Ontspanning » Lummelen of lanterfanten

Lummelen of lanterfanten

door | 12 jan, 2021 | Ontspanning

Lummelen of lanterfanten

Vorige maand kreeg ik van een vriendin een kaart met de tekst “niks moet, niksen mag”. Het deed mij meteen denken aan de sessies bij een stresscoach in het verleden waarbij mij werd gevraagd wanneer ik voor het laatst had gelummeld. Ik moest het antwoord schuldig blijven want als control freak met veel energie, plande ik mijn dag van begin tot het eind helemaal vol. Lummelen, dat paste niet bij mijn levensstijl en kwam niet voor in mijn woordenboek.

Inmiddels ben ik wijzer en weet ik dat het erg fijn is om te lummelen, waarbij indrukken en gedachten van mij afglijden en ik innerlijk tot rust kom. Het was best een kunst om dit te leren, niets in te plannen, go by the flow……..

Lummelen versus ontspannen

Als ik het woord google, is de beschrijving van lummelen zoiets als onnuttige dingen doen, je tijd verdoen zonder iets degelijks uit te voeren, ook wel duimendraaien, klooien en niksen genoemd. Een synoniem is lanterfanten, ook zo’n grappig woord. Zeg het maar eens hardop, lummelen en lanterfanten. Om te lummelen moest ik behoorlijk uit mijn comfortzone, de controle durven loslaten en vertrouwen dat het goed kwam. Dat voelde onwennig. Ik begon met verminderen van afspraken in mijn agenda, vooral de sociale afspraken. Bewust worden van wat mij positieve energie geeft en wat het mij kost aan energie. Voor mij werkt wandelen, tuinieren, yoga, meditatie en (auto)biografieën lezen, zonder een vaste route of tijd. In mijn agenda maak ik nu bewust tijd om te lummelen en te ontspannen.

Voor anderen werkt het om te handwerken, fietsen, schrijven, puzzelen, vissen of schilderen. Als het maar zonder vast omlijnd plan is. Zonder target. Ik heb echt moeten ervaren wat voor mij goed werkt. Het helpt mij om fysiek en mentaal in een andere flow te komen. Ik voel mij rustiger, krijg nieuwe ideeën en heldere inzichten.

Het effect van lummelen

In mijn opleiding als stress- en burn-out coach leerden wij in één van de eerste lessen wat de stresshormonen ten gevolge van acute en chronische stress doen in het lichaam. Hierover schrijf ik meer in mijn blog “hoeveel stress is gezond”. Het heeft invloed op veel systemen en processen in ons lichaam zoals het hormoon- en zenuwstelsel. Om innerlijke rust te ervaren is het goed om actie en rust af te wisselen, dit zorgt voor balans. Hierdoor zul je meer JOY ervaren en het komt jouw vitaliteit, veerkracht en vreugde ten goede.

Hoe vaak ben jij aan het lummelen?

Lummelen en ontspanning is geïntegreerd in mijn weekplanning, het geeft mij tijd voor zelfreflectie en activeert mijn creatieve brein.

Ik ben heel benieuwd naar jouw lummelmoment. Laat het me weten via het contactformulier hieronder.

 

Jij verdient meer JOY!

Wil je meer vitaliteit, veerkracht en levensvreugde? Ik begeleid je in jouw eigen proces hier naar toe. Ontdek je passie, kracht en ervaar innerlijke rust. Dit levert je privé en in werksituaties veel moois op.

Gerelateerde artikelen

Een beetje stress mag

Een beetje stress mag

Gedurende ons leven worden we blootgesteld aan allerlei (levens)gebeurtenissen. Deze kunnen als positief of negatief ervaren worden met een verscheidenheid aan persoonlijke reacties op geestelijk, lichamelijk en emotioneel niveau. Hoe we reageren is per persoon en per moment verschillend. Het is afhankelijk van onder andere eerdere ervaringen, veerkracht, de draaglast en draagkracht.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin